مقالات مقالات .

مقالات

چگونه خشم خود را کنترل کنیم؟

اگر واکنش شما نسبت به خشم به واکنش شدید منجر شود، این پیام هرگز فرصتی برای انتقال پیدا نمی‌کند. به عبارت بهتر خشم واکنشی عادی است و به خودی خود یک مشکل به شمار نمی‌رود. پاسخ رفتاری به خشم است که مسئله‌ساز بودن آن را تعیین می‌کند و وقتی عصبانیت را به روشی بیان می‌کنید که به خود یا دیگران آسیب برساند، عصبانیت به مشکل تبدیل خواهد شد.

البته این برداشت ممکن است سبب شود که فرد عصبانیت خود را امری طبیعی پندارد و حساسیت اطرافیان در این زمینه را بیش از حد معمول ارزیابی کند. اما حقیقت این است که عصبانیت به احتمال زیاد تأثیر منفی در نحوه دید شما به مردم ایجاد می‌کند و قضاوت شما در خصوص دیگران را مختل می‌کند؛ بنابراین این‌که بتوانید خشم خود را درک کنید، بسیار حائز اهمیت است؛ چرا که می‌تواند زندگی اجتماعی شما را به شدت تحت تأثیر قرار بدهد.
چگونه خشم خود را کنترل کنیم؟
اثرات خشم
عصبانیت مزمن که به صورت تمام وقت در وجود افراد شعله‌ور است، می‌تواند عواقب جدی به همراه داشته باشد:

سلامتی جسمی: عملیاتی که به طور مرتب در سطح استرس و عصبانیت انجام می‌شود، ما را مستعد ابتلا به بیماری‌های قلبی، دیابت، ضعف سیستم ایمنی بدن، بی‌خوابی و فشار خون بالا می‌کند.

سلامت روان: عصبانیت مزمن مقادیر زیادی از انرژی ذهنی را مصرف می‌کند و فکر ما را آشفته و تمرکز یا لذت بردن از زندگی را دشوار می‌کند. خشم همچنین می‌تواند به استرس، افسردگی و سایر مشکلات سلامت روان منجر شود.

شغل و حرفه: انتقاد سازنده، اختلافات خلاقانه و بحث‌های داغ می‌توانند در فضای کاری مفید و سازنده باشند؛ اما عصبانیت و توهین به همکاران، سرپرستان یا مشتریان می‌تواند یک حرفه و موقعیت شغلی را نابود کند.

روابط: عصبانیت می‌تواند باعث ایجاد جای زخم‌های ماندگار در افرادی شود که شما آن‌ها را بیش‌تر از دیگران دوست دارید و روابط کاری را مختل کند. عصبانیت انفجاری باعث می‌شود که اعتماد دیگران به ما کاهش یابد، افراد کم‌تر با ما صادق باشند و اطرافیانمان به‌ویژه کودکان در کنار ما کم‌تر احساس راحتی کنند.

ممکن است احساس کنید که فردی عصبی و خشمگین هستید که به هنگام عصبانیت کاری از دستان شما بر نمی‌آید و نمی‌توانید خشم خود را کنترل کنید. اما با آگاهی در مورد دلایل واقعی عصبانیت و آشنایی با راه‌های مدیریت خشم می‌توانید بیاموزید که احساسات خود را بدون آسیب رساندن به دیگران بیان کنید و مزاج خود را از تأثیرات منفی بر زندگی‌تان دور نگه دارید.


منبع:fararu.com


برچسب: ،
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۱۱ مرداد ۱۴۰۱ساعت: ۰۴:۳۳:۵۹ توسط:changiz موضوع: نظرات (0)