مقالات مقالات .

مقالات

نوروفیدبک در سعادت آباد

اختلالات و مشکلات روانشناختی از جمله عوامل کاهش دهنده بهداشت روان جامعه به شمار میرود که متاسفانه با توجه به توسعه علمی و اقتصادی کشورها، رو به افزایش بوده و در برخی مواقع بحرانی و بیماری های همه گیر نظیر کروناویروس تشدید نیز شده است. به ویژه بر اساس مطالعات محققان روانشناسی، در دو سال اخیر به دلیل ایجاد و گسترش کروناویروس می توان تشدید و گسترش روزافزون اختلالات عاطفی، اعتیاد، طلاق، ناسازگاری‌های فردی و اجتماعی را مشاهده کرد.

مشاوره چه کاری میکند ؟


در دانشنامه آزاد جهانی مشاوره به شرح زیر تعریف شده است: مشاوره، مشورت و دریافت کمک اطلاعاتی دربارهٔ یک موضوع است که بین مراجع (کمک‌گیرنده) و متخصص (مشاور) انجام می‌گیرد. مشاوره در موضوعات و زمینه‌های مختلف علمی و برای اهداف گوناگون انجام می‌شود که در میان مردم، بیشتر جنبهٔ روان‌شناختی آن (مشاورهٔ روان‌شناسی) معروف است که هدف از آن بهبود وضعیت روحی–روانی و کیفیت‌بخشی به زندگی مراجع از جهت روانی‌است. مشاور، در مشاوره‌های خانواده، شغلی، تحصیلی و توان‌بخشی نیز از مهارت‌های روان‌شناختی کمک می‌گیرد.

. مشاوره اطلاعاتی و مشاوره ژنتیک نیز از انواع مشاوره‌اند که ارتباط مستقیم و مشخصی با روان‌شناسی ندارند.“

موضوعاتی که در جلسه مشاوره قبل از ازدواج بررسی می شوند.

مشاور در ابتدا میزان آمادگی زوجین برای ازدواج را مورد ارزیابی قرار می دهد. سپس ویژگی های شخصیتی و اختلافات بین آنها را بررسی می کند. در ادامه، زوجین را در جریان اختلافات قرار می دهد. در انتها به زوجین یاد می دهد که چگونه با این مشکلات روبه رو شوند.

انواع اختلافاتی که بین زوجین رخ می دهند.

معمولا اختلافات زوجین مربوط به ویژگی های شخصیتی، اختلاف طبقاتی، سنی، فرهنگی، قد، تحصیلات، عقاید مذهبی و ... می شوند.

مشاوره پیش از ازدواج چه کمکی به زوجین می کند؟

شرکت در جلسات مشاوره پیش از ازدواج به افراد کمک می کند تا فرد مناسبی را برای ازدواج انتخاب کنند. این مورد از اهمیت بالایی برخوردار است. به همین علت این بخش به عنوان مهم ترین مرحله مشاوره پیش از ازدواج شناخته می شود. اگر این مرحله به درستی هدایت شود، بهداشت روانی خانواده را تامین می کند. مشاوره پیش از ازدواج جنبه پیشگیرانه دارد و می تواند در شکل گیری یک خانواده نقش مهمی ایفا کند. به طور کلی مشاوره های قبل، حین و پس از ازدواج می توانند کمک بزرگی به کاهش آمار ازدواج های نا موفق، طلاق، خشونت های خانوادگی، کودک آزاری، اعتیاد، همسر آزاری و ... کنند.

تکنیک های مختلف برای مشاوره پیش از ازدواج

امروزه در جلسات مشاوره از تکنیک ها و روش های مختلفی استفاده می کنند. در ادامه به برخی از آنها اشاره می کنیم.
شرکت در جلسات مشاوره ی چهره به چهره به افراد کمک می کند تا از دانش و مهارت های یک فرد حرفه ای استفاده نمایند. با این کار می توانند مسائل و چالش های زندگی آینده را شناسایی و مهار کنند. اگر از جلسات مشاوره چهره به چهره استفاده کنید، مطمئن می شوید که موضوعات مطرح شده در جلسات به صورت محرمانه باقی می مانند.

هدف افراد از شرکت در جلسات مشاوره مذهبی این است که بفهمند آیا از نظر عقاید مذهبی با طرف مقابل خود مطابقت دارند یا خیر. این جلسات به افرادی که تفاوت های زیادی در این زمینه دارند کمک بزرگی می کند.

در جلسات بحث گروهی، زوج هایی که نامزد هستند و آنها که متاهل می باشند، حضور دارند. زوج ها در این جلسات به بحث های گسترده تر می پردازند. این امر موجب می شود تا با دیدگاه ها و نقطه نظرات مختلف آشنا شوند. در این جلسات می توانند استراتژی های جدیدی پیدا کنند. زوجین با شرکت در این گروه ها متوجه می شوند که افراد دیگری هم با چنین مسائلی مواجه هستند. این امر موجب آسودگی خاطر آنها می شود.

در جلسات مشاوره ممکن است از این آزمون ها در کنار انواع دیگر مشاوره قبل از ازدواج استفاده شود. این آزمون ها شامل محاسباتی می شوند که از آنها برای یافتن زمینه های ارتباط قوی بین زوجین استفاده می کنند. علاوه بر این، به طراحی اموری می پردازند که نیاز به بازنگری دارند. نتایج این آزمون نشان دهنده ی رد یا قبول شدن فرد نیستند. این آزمون ها باعث تسهیل روند مشاوره حرفه ای می شوند. این آزمون شامل سوالاتی می شود که زوجین به صورت جداگانه به آنها پاسخ می دهند. در بیشتر موارد گزینه های هرگز، بعضی وقت ها، همیشه یا گزینه های مشابهی برای این سوالات وجود دارند. مشاور با بررسی نتایج این آزمون ها متوجه زمینه هایی می شود که نیاز به کار بیشتری دارند.

جلسات مشاوره به صورت خصوصی تر برگزار می شود. زوجینی که در این جلسات شرکت می کنند، اطلاعات کاملی درباره ی طرف مقابل به دست می آورند. آنها متوجه می شوند که ممکن است با چه مسائل و تضادهایی روبه رو شوند. مشاور در این جلسات نحوه ی برخورد صحیح با این مسائل را به زوجین ارائه می دهد.

نوروفیدبک چه کاربردهایی دارد؟

نوروفیدبک در سعادت آباد کاربردهای گسترده ای دارد. افراد در همه سنین می توانند از نوروفیدبک استفاده کنند.


برچسب: ،
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۱۹ مرداد ۱۴۰۱ساعت: ۱۱:۴۰:۳۹ توسط:changiz موضوع: نظرات (0)